Sociale media zijn een geweldig hulpmiddel om een bedrijf op te bouwen en op de markt te zetten. Ook kun je via verschillende kanalen interacties creëren met bestaande en toekomstige klanten. Maar soms zie je als ondernemer niet meer welk kanaal interessant is voor jou onderneming. Welke social media kanalen zijn voor jou nuttig en helpen je om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? In deze blog informeren we je over de meest interessante social media kanalen voor jouw bedrijf. De gebruiker staat hierin centraal.
TikTok ontploft en neemt het establishment over!
Op welke sociale media kanalen je je moet richten, hangt natuurlijk af van het aantal gebruikers dat je hebt. Zonder gebruikers bereiken je posts zelden de juiste doelgroep. Laten we dus beginnen met te kijken naar de snelst groeiende sociale media kanalen en kijken welke momenteel de grootste zijn.
Uit een jaarlijks onderzoek van onderzoeksbureau Newton blijkt dat TikTok het snelst groeiende platform is. Het platform heeft momenteel 1 miljard gebruikers. In 2022 zal TikTok 75% meer gebruikers hebben dan in 2021. Dit was een jaar geleden ook het geval. Deze exponentiële groei is te verklaren door de focus van het platform op creativiteit en humor. Veel meer dan bijvoorbeeld Instagram of Facebook. Een ander verschil is dat TikTok helemaal om video’s draait. Deze twee unieke functies hebben dit platform erg populair gemaakt en exponentieel doen laten groeien.
Instagram groeit voortdurend
Instagram heeft ook een goed jaar gehad met een toename van 11% in gebruikers in 2022. Met 1 miljard gebruikers is Instagram de belangrijkste concurrent van TikTok. Oorspronkelijk gedomineerd door stilstaand beeld, heeft het platform de laatste tijd een transitie doorgemaakt waarbij video steeds dominanter is geworden. Dit om de groeiende populariteit van TikTok bij te houden.
Facebook en Twitter actieve gebruikers stagneren
Facebook kan niet vergeten worden. Deze social media gigant is met 2,7 miljard consumenten het grootste platform ter wereld. Toch registreerde Facebook dit jaar voor het eerst in zijn geschiedenis een daling van het aantal gebruikers. Dat komt vooral door veel bekendheid in korte tijd. Dat gezegd hebbende, Facebook blijft nog jaren een interessant platform om je stem te laten horen.
Twitter heeft 1,3 miljard accounts, maar “slechts” 330 miljoen actieve gebruikers. Op het platform staan korte, bondige teksten van maximaal 280 tekens. Met andere woorden, als bedrijf moeten we creatief zijn in het maken van zinnen die onze essentie duidelijk benadrukken. Dit maakt reclame en promotie tot een creatief proces. Twitter is dan ook een platform voor ondernemers die houden van creatieve uitdagingen.
LinkedIn, de beste in B2B!
En LinkedIn natuurlijk. Nee, dat zijn we niet vergeten. Wij vinden het vanzelfsprekend dat u als bedrijf hier actief mee bezig bent. Met 800 miljoen gebruikers is LinkIn zeker niet het grootste social media platform, maar het is uniek gericht op een specifieke doelgroep – B2B – waardoor het een geweldige plek is om je bedrijf te laten zien.
Uw sociale media uitbesteden? Het is snel en gemakkelijk!
Weet je na het lezen van deze blog niet waar je moet beginnen en wil je het beheer van de verschillende social media kanalen van je bedrijf uitbesteden? Dan is het snel en gemakkelijk. Er zijn meerdere online marketingbureaus die dit met passie en zorg voor je willen doen. Neem bijvoorbeeld Social Studio. Dit marketingbureau in Leeuwarden is een social media expert. Ze weten hoe ze het meeste uit de online wereld kunnen halen door voorbeelden uit het verleden.